Aksjonsuke mot skjønnhetstyranniet

I anledning kvinnedagen 8.mars arrangerer Sosialistisk Ungdom en aksjonsuke mot skjønnhetstyranniet. Les mer om våre politiske krav og bli med på frihetskampen. 
Hver dag møter ungdom i Norge skjønnhetsidealer og reklamepress som gir beskjed om at man ikke er bra nok. Dårlig selvtillit og selvbilde resulterer i mindre frie liv og utvikler seg til alvorlige psykiske og fysiske lidelser. Dette er et problem som rammer en hel generasjon unge jenter og gutter i Norge. SU stiller fem politiske krav i løpet av aksjonsuken som kan være med å snu denne skadelige samfunnsutviklingen.
 
1500 flere ansatt helsepersonell i skolehelsetjenesten
En av seks kommuner tilbyr ikke skolehelsetjeneste til alle sine elever. Der hvor man har helsepersonell til stede viser undersøkelser at omtrent halvparten av elevene søker hjelp. Har man helsepersonell som er til stede på skole og helsestasjoner kan de tidlig komme i kontakt med de elevene som sliter. Det er bedre enn at barnevern eller helsevesenet kommer inn når problemene er kommet for langt. Forebygging er ofte lite synlig, men er en ufattelig viktig del av helse- og skolepolitikken og ikke minst i kampen mot lidelser forårsaket av skjønnhetstyranniet.
Merking av retusjert reklame
Nesten alle modeller i reklame- og motebransjen er retusjert til det ugjenkjennelige. Retusjering innebærer ofte: slanking av modellen, endring av proporsjoner (pupper og hofter forstørres), urenheter i huden fjernes, kroppsdeler endres (hals forlenges og nesa blir endret form på) og modellen sminkes digitalt. Ungdom sammenligner sitt eget utseende med modellene de ser på reklamene. Når modellene de ser ikke eksisterer i virkeligheten streber man etter et uoppnåelig skjønnhetsideal. Vi har en industri som baserer store deler av sin økonomi på å fortelle ungdom hva som er ”galt” med kroppen deres, og så tilby ”løsningen”. Vi vil merke reklame på tv, i blader og på plakater for å fram at dette er et uoppnåelig skjønnhetsideal. Ungdom bør slippe å sammenligne seg selv med datafigurer, og heller utvikle et sunt forhold til sin egen kropp og selvbilde. Vi krever derfor at retusjert reklame skal tydelig merkes slik at man blir gjort oppmerksom på at bildet viser en unaturlig kropp.
Økt fokus på nettvett og personvern i grunnskolen
Digitaliseringen av samfunnet gir oss nye problemer knyttet til mobbing, trakassering og kroppspress. Terskelen for mobbing blir lavere når avsenderen er ansiktsløs og navnløs. Svært mye av trakasseringen er kjønnsretta. For eksempel opplever mange jenter press til å legge ut lettkledde bilder av seg. Disse bildene kan fort havne på avveie. SU krever at elever får bedre opplæring i nettvett og personvernsrettigheter allerede i barneskolen. I tillegg må man få på plass et skikkelig hjelpetilbud til ungdom som opplever at bilder og informasjon blir spredt uten deres samtykke. Et slikt tilbud må være lavterskel og lett tilgjengelig. Slettmeg.no er et godt eksempel på hjelpetilbud som fungerer, men SU ser behovet for å opprette et som rettets spesielt mot barn og ungdom.
Styrk tilbudet for behandling av spiseforstyrrelser
Bare 1 av 3 anorektikere og 1 av 20 bulimikere får hjelp av helsevesenet. En dansk undersøkelse viser at så mange som 10 % av anorektikerne dør i løpet av 10 år. Man anslår at 2.700 kvinner lider av alvorlig anoreksi i Norge, det betyr at 270 av dem dør av sykdommen i løpet av ti år, eller 27 anorektikere i året. Men statistikk over dette foreligger ikke i Norge. Dødsårsaken skjules i selvmordsstatistikken eller i statistikken over dødsfall på grunn av for eksempel hjertestans. Selv om det eksisterer gode behandlingstilbud i Norge mangler det ressurser og samordning. Det forskes også alt for lite på behandlingsmetoder. SU krever derfor 100 millioner til miljøer med kompetanse på spiseforstyrrelser og 50 millioner øremerket forskning på sykdommen.
Nei til byromsreklame
I de siste årene har reklamegiganter i større og større grad sett verdien av det offentlige rom. Store selskaper som Clear Channel og JCDecaux har fått muligheten til å kjøpe offentlig rom for å plassere reklame. Folkevalgte i byer bruker som argument at det gir mer penger inn til felleskapet om man gjør sine innbyggere til reklamekonsumenter, men inntektene er minimale og bidrar sjeldent til økt velferd i byene. Å stå imot det enorme presset fra skjønnhetstyranniet er vanskelig når det møter oss over alt i hverdagen. Det offentlige rommet eies av innbyggerne og SU sier derfor nei til byromsreklame. Vi aksepterer ikke at  det offentlige rommet selges på bekostning av unges selvbilde. SU sier nei til uadressert kroppspress og krever reklamefri byrom.
Lær mer:
www.press.no – Press Redd Barna
www.iks.no – Interessegruppa for Kvinner med Spiseforstyrrelser
www.fhi.no – Folkehelseinstituttet
www.aktivisme.no – Ungdom mot Retusjert Reklame
 

Del denne saken